Startti ensimmäiseen sata
mailiseeni oli lauantaina 22.4. klo 10:00 ja menin jo perjantaina töiden
jälkeen Täbyyn, josta olin varannut Scandicista huoneen. Pe illalla oli Scandicissa
yhteinen buffa, johon oli ilmoittautunut kolmisen kymmentä juoksijaa. Buffan
yhteydessä saimme kuulla erittäin kovan Ruotsalaisen ultrajuoksija, Johan
Steenin inspiroivan tarinan siitä, että miten hän aloitti juoksemisen sekä
hänen huimasta Trans Pyreneen kisasta. Perjantai eteni leppoisasti koko ajan
pienessä ähkyssä ja sain unen päästä kiinni kymmenen jälkeen.
Nukuin yön yllättävän
levollisesti ja nousin sängystä seitsemän jälkeen. Kunnon aamupalan jälkeen
kerkesi vielä hetken pötkötellä sängyssä ja kisapaikalle menin hakemaan lappua
ysin jälkeen. Olo oli todella hermostunut, mutta toisaalta myös aika levollinen
koska en edes keksinyt mitään tekosyytä, että mikä voisi olla pielessä. Edessä
oli 14 kierrosta 11,5km baanaa ja nousua tuli aina 162m per kierros. Kierroksella
oli vaihtelevasti asfalttia, soratietä, kuntorataa sekä metsäpolkua. Samaan
aikaan oli myös 50 mailin startti ja jäin tarkoituksella hieman taka-alalle,
jotta sain lähteä heti alusta omaa rauhallista tahtia liikkeelle. Strategiani
oli lähteä juoksemaan samalla tyylillä kuin normaalisti 50 mailin kisassa,
mutta pari napsua rauhallisemmin. Alusta asti kaikki mäet kävellen (kisan
edetessä ”mäen” määritelmä muuttui ja myöhemmin pienet nyppylätkin sai
luokitukseksi mäen).
Huoltoteltta |
Kannossa oli Inovin
juoksureppu kahdella 0,5l pullolla ja repun taskuissa oli energiaa eri
muodoissa. Huoltoteltta oli aina kierroksen lopussa ja silloin oli mahdollisuus
myös täydentää varastoja. Tarkoitus oli käyttää mahdollisimman vähän aikaa
huoltoteltassa ja täydentää varastoja aina ainakin kahdelle kierrokselle. Ekat
pari kierrosta meni käsijarru pohjassa ja yrittäen pitää vauhti maltillisena.
Kierroksien aikana sain kulutettua aikaa laskemalla eri skenaarioita
keskivauhdeista tyyliin ”kahden kierroksen jälkeen keskivauhti on n.6:30/km ja
jos vauhti tippuu kierroksella 10s/km niin 50 mailin väliaika on n. xx:xx ja
sen jälkeen on n. xx:xx aikaa toiselle 50 mailille, jotta kerkän maaliin 30h
aikarajan puitteissa. Juoksu tuntui todella kevyeltä ja tein uudet laskelmat
jokaisen kierroksen alussa. Lisäksi kierroksen lopussa mietin aina, että mitä
yritän syödä/juoda seuraavalla kierroksella ja tarvitseeko tehdä täydennyksiä.
Pidin ennen kisaa kuuden
viikon kofeiini paaston ja kisan aika alussa kehittelin päässäni tästä hyvän
porkkanan kisaa varten. Päätin, että 7 kierroksen jälkeen (puoliväli) palkitsen
itseni ensimmäistä kertaa kofeiinilla Red Bullin muodossa ja sen jälkeen joka
kierrokselle mietin uuden palkinnon. Tämä toimikin hyvin ja kierrokset täyttyivät
lähes huomaamatta kun oli jotain mitä odottaa. Sain pidettyä yllättävän hyvin
vauhtia yllä vaikkakin vauhti hiljeni hieman joka kierroksella. Keskisyke oli
sama ensimmäisen ja 7 kierroksen jälkeen. Ylitin puolen välin alle yhdeksässä
tunnissa ja mieli oli korkealla koska eteneminen oli edelleen aika kevyttä.
Puolessa välissä nautittu Red Bull antoi myös mukavasti lisävirtaa ja aloin
viimeisillä kierroksilla myös juomaan Coca-Colaa ja kahvia. Ensimmäinen kuppi
vahvaa kahvia kuuteen viikkoon 8 kierroksen jälkeen maistui taivaalliselta.
Kierroksella 9 piti ottaa
otsalamppu käyttöön. Ensimmäiset 10 kierrosta meni hyvää vauhtia ja 20h alitus
tuntui vielä realistiselta. 11 kierroksella kuitenkin meno hidastui
merkittävästi kun reisistä loppui paukut. Ruokahalu hävisi myös samalla
kierroksella ja loppu kisa menikin sitten väkisin syöden/juoden vaikka oksetti.
Kierros 12 oli kaikista tuskaisin henkisesti koska matkaa oli vielä paljon
jäljellä ja eteneminen yössä muistutti lähinnä kävelyn, linkkaamisen,
hiipimisen ja hölkän sekoitukselta. Ajatus kävi myös aika hitaalla ja numeroleikit
alkoivat olla aivan liian haastavia. Baana oli tässä vaiheessa jo sen verran
tuttu, että keskityin vain muistelemaan, että mihin suuntaan seuraavaksi pitää
kääntyä. Yöllä lämpotila laski nollan tuntumaan ja vauhdin hiljentyessä alkoi
tulla ajoittain myös hieman kylmä. Viimeisen kolmen kierroksen huollosta piti
ottaa mukaan lämpimämmät hanskat ja buffi, mutta aivot kävivät sen verran
hitaalla, että unohdin aina lisälämmikkeet. 13 kierros oli hieman mukavampi
koska ensimmäisen sata mailisen läpäisy alkoi tuntumaan jo todella
realistiselta. Kierroksen lopussa otsalampun akku alkoi olla sen verran himmeä,
että näkyvyys oli vain muutama metri. Vara-akku oli rintataskussa, mutta sormet
olivat sen verran jäässä, että akun vaihtaminen tuntui ylivoimaiselta
tehtävältä.
Silloin kun näkyvyys oli vielä hyvä |
Vikaa kertaa
huoltoteltassa istahdin ensimmäistä kertaa alas kisan aikana ja ajattelin, että
yritän tankata jotain lämmintä syötävää/juotavaa jotta energiatasot hieman
nousisivat ja ehkä täten vika kierros menisi helpommin. Tarkoitus oli istua
hieman pitempi tovi, mutta tukholmalainen juoksututtavani Marcus oli myös
lähdössä vikalle kierrokselle, niin päätin liittyä hänen matkaansa. Vikalla
kierroksella ei tarvinnut enää otsalamppua ja oli mukavaa jutella kunnolla jonkun
kanssa ensimmäistä kertaa kisan aikana. Saimme hyvin tsempattua toisiamme ja
eteneminen tuntui olosuhteisiin nähden määrätietoiselta. Viimeiset muutama
kilometri meni hymyillen ja viimeisen mäen päällä pysähdyin hetkeksi
nauttimaan. Mäen päältä näkyi maali ja edessä oli enää muutama sata metriä
loivaan alamäkeen. Maalissa olo oli onnellinen ja tyhjä. Loppuaika oli 21:15:28 ja sijoitus 15. Koko kisa meni todella yläkanttiin ja en olisi ikinä uskonut näin hyvään kisaan.
Palkintona toimi vyönsolki |
Sijoitus nousi tasaisesti
ensimmäisen 10 kierroksen aikana koska pystyin pitämään tasaista vauhtia ja
minimoimaan ajan huoltoteltassa. Vatsa toimi todella hyvin vaikka pelkäsin
hieman, että kahvi tulee sekoittamaan sen. Luulen, että ruokahalun loppumiseen
vaikutti eniten se, että söin liian vähän kunnon kiinteää ruokaa. Neljän tunnin
välein oli aina tarjolla jotain kiinteää ruokaa (ekaksi perunamuusia ja
lihapullia, sitten burgereita ja ranskalaisia, sitten pizzaa, sitten vohveleita
ja lopuksi riisipuuroa). Oma ajoitukseni näihin oli todella huono ja tulinkin
yleensä huoltotelttaan siinä vaiheessa kun jäljellä oli vain ainakin tunnin
seisseet kylmät jämät. Lopulta söin ainoastaan vähän perunamuusia lihapullilla
ja ennen vikalle kierrokselle lähtemistä yhden kylmän palan pizzaa.
Sää oli 0-7 asteen
välillä ja pääosin loistava, vaikka välillä tuulikin kylmästi sekä satoi rakeita
tai vettä. Varustuspuoli toimi todella hyvin ja minun ei tarvinnut kisan aikana
vaihtaa tai lisätä vaatteita eikä vaihtaa kenkiä. Yllä oli tuulen ja veden
pitävät Salomonin housut ja Inovin takki. Takin alla Woolpowerin pitkähihainen
merinovillainen paita. Jalassa oli Inovin hieman paksummat sukat ja yli
tuhannella kilometrillä sisäänajetut Hokan Challengerit. Olin kisaviikolla
ostanut uudet Altran Torin kengät ja meinasin lähteä niillä liikenteeseen koska
ne tuntuvat niin hyviltä jaloissa. Päätin kuitenkin aloittaa Hokilla ja
tarkoitus oli vaihtaa Altroihin jos jalkapohjat olisivat kipeytyneet liian
paljon. Jalkapohjat kestivät kuitenkin todella hyvin ja varpaisiin ei edes
tullut yhtään rakkoa. Olin ennen kisaa huolissani vaivasenluistani, jotka olivat
aina välillä ilmoitelleet itsestään, mutta Hokissa oli sopivasti kulunut
molemmista kengistä puhki sisäosan kangas joka antoi enemmän vapaata tilaa
vaivasenluille. Kisan aikana tuli tosin potkittua varpaat useaan kertaan
kiviin, juuriin sekä kantoihin ja tästä seurauksena varpaat olivat aika
hellänä. Maanantaina piti tehdä töiden jälkeen kuumennetulla klemmarilla reikä
oikean jalan isovarpaan kynteen, jotta pahimmat paineet pääsivät nesteen
muodossa pihalle.
Päivällä ja illalla oli
reitillä todella hyvä kannustus ja reitti meni myös ajoittain asuinalueiden
lävitse jossa paikalliset olivat pystyttänet omille pihoillensa reitin varteen
huoltopisteitä, joista sai kaikkia kivoja herkkuja. Läheisiltä tulleet
tsemppausviestit antoivat myös mukavasti lisävirtaa. Missään vaiheessa kisaa ei
edes käynyt mielessä keskeyttäminen ja vaikkakin aivot olivatkin lopussa aika
mureat, ei kuitenkaan ollut yhtään unelias olo. Olin kotona yhdentoista pintaan
sunnuntaina ja yritin nukkua muutaman tunnin ja sen jälkeen olla hereillä
iltaan asti. Nukahdin hetkessä, mutta heräsin tunnin kuluttua todella pirteänä
ja nälkäisenä. Loppupäivä meni leppoisasti pitkälti vaaka-asennossa ja menin
nukkumaan jo ennen kasia. Maanantaina heräsin ilman herätyskelloa puoli
kuudelta pirteänä ja kankeana. Poikien tarhaan vieminen oli varmasti koomisen
näköistä sivustakatsojilla ja varsinkin rappuset olivat todella tuskaisia.
Tiistai aamuna olo oli edelleen jäykkä, mutta hetken liikkumisella paikat
tuntuivat jo vetreytyvän.
Mikä sitten toimi ja mikä
ei? Kofeiini paasto toimi todella hyvin ja tuntuu, että se auttoi varsinkin mentaalipuolta.
Uskon, että jos olisin ollut juomatta kaljaa kuusi viikkoa, jopa tölkillinen
taskulämmintä Karjalaa olisi antanut Red Bull maiset siivet selkään (tämä ei
ole mikään Hartwallin myyntipuhe). Jalkapohjat kestivät todella hyvin koko
kisan ja uskon, että eniten tähän auttoi se, että koitin ennen kisaa tehdä konttorilla enemmän töitä seisten ja juoksin myös aikaisempaa enemmän lyhyitä lenkkejä
minimalistisilla kengillä. Huoltoteltassa oli vedenkeitin ja pikakeitot tai
nuudelisetit olisivat maistuneet yöllä. Ensi kisaan pitääkin varata jotain omaa
sapuskaa. Treeni puolella tarvitsen lisää jerkkua reisiin ja paljon
lisäkilometrejä vyön alle. Varustepuolella on alkanut löytyä omat suosikki
varusteet kelien mukaan ja kengissä tulen varmaan siirtymään pikkuhiljaa Altran
hieman leveämpi lestisiin kenkiin.
TEC toimii Pohjoismaiden
ainoana Western States 100 miles -juoksun ”qualifying” -kisana ja läpipääsystä
saa yhden arvan seuraavan vuoden kisan arvontaan. Ajattelin siis pistää arvan
vetämään yhteen legendaarisimmista ultrajuoksukisoista. 2017 kisaan yhdellä
arvalla oli 2,5% mahdollisuus päästä mukaan, joten todennäköisyydet eivät ole
puolellani. Mahdollisuudet tosin kasvavat vuosi vuodelta ja arpojen määrä
kasvaa vuosittain eksponentiaalisesti jos on suorittanut peräkkäisinä vuosina vähintään
yhden ”qualifying” -kisan (2 vuosi = 2 arpaa, 3 vuosi = 4 arpaa, 4 vuosi = 8
arpaa jne aina seitsemänteen vuoteen asti jolloin saa 64 arpaa ja lähes varman
pääsyn jos on aikaisempina vuosina käynyt huono tuuri). Nyt pari viikkoa
kevyttä liikkumista ja 20.5. mahdollisesti 54km juoksu Lidassa jos palautuminen
sujuu hyvin. Seuraava isompi tavoite on syyskuussa Black River Runnissa ja
sieltä lähdetään hakemaan seuraavaa sata mailista.